vardagsenkelt

Mustiga täcken, bacon & feta

Kategori: Bak & Mat Recept

Hallå där.
Nu har jag testlagat igen. Kollade i kylen vad jag hade och kom fram till att vi hade bacon som det var dags att göra något med.
Det blev kyckling med  bacon & feta täcke. Riktigt gott blev det tyckte gubben iallafall.
Strimlade baconen smått, som jag nästan knaperstekte och lät rinna av på hushållspapper. Ner i en bunke,  smulade ner feta ost och hade i några klickar Escabeche. Blandade om. Fråga mig inte vad det sistnämnda är för något. Det är någon nyhet från Santa Maria som finns i deras tapas sortiment.
Sedan fördelade jag röran som ett täcke över kycklingen. In i ugnen på 200 grader till täcket fått fin färg och kycklingen är genomstekt. Fick täcka en stund med folie för att inte bränna täcket.
Sås gjorde jag  på:
2 dl cremefraiche
1-1,5 dl grädde
1 msk köttbuljong (pulver)
1-2 msk stark och söt senap
1 msk kinesisk soya
1 msk balsamico
Lite salt & peppar
Tänk på att det är ungefärliga mått. Såsen blir rätt tjock så man kan späda med lite vatten. Men vi gillar när såsen är lite tjock.
Det hela serverade med pommes. Riktigt gott var det.
 

Ha nu en fortsatt fin dag.
Kramar
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: