vardagsenkelt

Gryta Burgundi, inte nödvändigt ett långkok

Kategori: Bak & Mat Recept

Ja, ni vet ju att jag inte vill ödsla för stor tid med bak och matlagning. Det är det enkla som tilltatlar mig och kan det gå snabbt att fixa middag och ändå bli väldigt gott så är det optimalt för mig.
Nu så här i hösttider (även om vi just nu vädermässigt har så gott som sommarvärme och sol) så är det väldigt gott med grytor. Men grytor är ofta lika med långkok, upp till 2 timmar, så det blir sällan man har grytor till middag.
Men som jag tidigare tipsat om och själv anammat är att man kan ju byta ut långkoks köttet till sådant som inte behvöer så lång tid. Exempelvis kyckling kalops som jag tidigare tipsat om på bloggen.
Igår gjorde jag Burgundis köttgryta fast med blandfärs istället. Det blev en smakrik köttfärsgryta och gjord på en fjärdedel av tiden det hade tagit med grytbitar. Serveras med potatis och ett gott glas rött och det blev en förträfflig fredagsmiddag.
Så jag kallar väl den här rätten för Burgundisk köttfärsgryta helt enkelt.
 
 
4 port
700g blandfärs
1 gul lök
1 burk champinjoner
5-6 skivor stekt bacon, eller rökt skinka
1msk köttbuljong + 1dl vatten och champinjonspat
2 dl rött vin
2 msk tomatpure
1 msk soya
1 pressad vitlöksklyfta
1-2 lagerblad
timjankrydda
Salt & peppar
 
GÖR SÅ HÄR:
Stek lök och bacon och ställ åt sidan så länge, för att ha i det sist i grytan och låta koka med en stund.
Bryn köttet. tillsätt alla ingridienserna och låt puttra ihop.
Serveras med fördel till potatis.
Smaklig måltid!
Kram

Kommentarer


Kommentera inlägget här: