vardagsenkelt

Tant Jessica tipsar

Kategori: Bra köp, Knep, Tips & Trix

Hej hopp.
Det har inte varit sådär värst mycket tips, trix och recept på bloggen de senaste. Nja det beror dels på att jag hela sommaren har haft fullt upp med trädgård. Vi har gjort den där basen vi borde ha gjort från början. Alex har ju som bekant flyttat i sommar och i och med det har det även varit fullt upp med att renovera hans fruktansvärt slitna rum. Det har väl bloggen handlat mest om det senaste, och det beror mycket på att Alex läser vad som händer i från sitt skåneland. Det närmaste han kan komma "hem" eftersom det inte bara går att titta förbi på en fika om man känner sig ensam eller uttråkad. Då är det väl kul för honom att följa händelseförloppet i sitt gamla rum och se det rum han kommer att ha när han är här på visit.
Tillsammans gör allt detta att jag varken har haft tid, lust eller fantasi att fixa roliga middagar och testa recept, Jag har kört fast i gamla hjulspår helt enkelt.
Men så idag stod jag vid kylskåpet och funderade länge på vad jag skulle hitta på att göra till middag med den kyckling jag hade lagt fram för tining och den son jag fortfarande har hemmavarande som i princip alltid har klagomål på all mat som serveras här.
Resultat.....
 



God rätt helt enkelt.
Dela och bryn 4-5 kycklingfiléer lätt. Salta & peppra ( fempeppar) Lite grillkrydda
Blanda i resten av ingridienserna nedan.
2 dl cremefaishe
Ca 50-75g Philadelphiaost
1 msk dijonsenap
1 msk kycklingfond
1 liten pressad vitlöksklyfta
några finhackade soltorkade tomater
1/2 rödlök
 
Servera med ris.
Jag använder alltid Basmati ris, vilket de flesta restaurangerna gör. Det är ett mycket bättre ris än jasminris. Tänk bara på att använda mer vatten än när man kokar exempelvis Uncle Bens ris.
Till Jasminris och Basmati ska man ha dubbelt så mycket vatten som ris. 
Ex. 3 dl ris kräver 6 dl vatten för att blir kokt på rätt sätt och få det bra.
 
Kom nu också ihåg att måtten i receptet är ungefärliga eftersom jag sällan måttar något utan tar på en höft.
 
Jag fick i alla fall inviga min nya stekpanna för induktionshäll som jag köpte i Ullared igår. Det fanns både fiskars, Jamie Oliver, och Hackmans pannor. Men jag tog kökskungen. Jag har flera av dessa produkter och har funnit att dem är väldigt bra kvalitet. Dem finns ofta på lågprisbutiker och säljs väldigt billigt. Vet inte varför egentligen för dem är väldigt bra. Men missförså mig inte jag klagar inte när man får bra produkt till en billig peng. Säkert mäter dem sig inte med Ovan nämnda märken men dem slår lätt ICAs egna Prima märke och dem är mycket dyrare.
Så tips...har du vägen om exempelvis Rusta så köp med dig lite kastruller, stekpannor från Kökskungen. Du kommer att bli nöjd. 



Det var alles för idag. 
Må gott och ha det superbäst.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: