vardagsenkelt

Paj, fredagsstök i kök och feslig helg.

Kategori: Bak & Mat Recept

 

 Helgen har gått vansinnigt fort, som vanligt. Igår var vi på svärmors 85 -års kalas. Vi bjöds på oxfilé med hasselbakt potatis och rödvinssås. Till dessert fick vi pannacotta med blåbärstäcke.Det var mumma det!  Alla var blåa i munnen efteråt. :)))
Vi var inte hemma innan halvett på natten för vi hade så trevligt, sjöng, höll låda och stod i. Det var längesedan jag skrattade så mycket att jag fick ont i magen och nästan höll på att kissa på mig.
Idag har jag varit trött värre och inte fått gjort så många knop. Men så blir det ibland. Har bara tagit det lugnt och gjorde köttbullar med kokt potatis och gräddsås till middag. Väldigt gott det med. Jag gör alltid köttbullarna i ugnen, hur gör ni era?
I fredags när jag kom hem efter jobbet hade jag ingen större energi åt matlagning så jag gjorde den enklaste varianten av tacopaj man kan komma på.
 
 Men till er ska jag lämna ett annat pajrecept, nämligen Mexikana paj, ala hot. Den är riktigt god och blir alltid en fullträff när man bjuder på en sådan paj. Den skiljer sig lite från en tradisionell paj eftersom det inte behövs någon äggstanning. Men det gör den bara enklare att tillaga. Och det är ju som bekant inte fel i min värld. :)
 
Mexikana Paj
 
Pajdeg:1 dl Maizena, 2 dl vetemjöl, 100g smör, 2-3 msk vatten
 
Fyllning: 1 rödlök, 2-3 vitlöksklyftor, 1 msk olja, 400g köttfärs, 1/2 burk (340g) Hot tacosås, 3 tomater, 1 dl cremefraiche, 1 burk (340g) majs, salt, chilipeppar, 2 dl riven ost
 
Gör så här: Blanda de båda möjlsorterna med smöret, gärna i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Låt degen vila 30 minuter i kylskåp.
Skala och hacka rödlök och vitlök. Fräs löken i oljan. Tillsätt köttfärsen och bryn den. Häll på tacosåsen och låt puttra ett par minuter.
Grovhacka tomaterna och rör ner dem samt cremefraiche i köttfärsröran. 
Tillsätt majsen och smaka av med salt och chilipeppar.
Tryck eller kavla ut pajdegen i en pajform.Pricka botten med en gaffel och förgrädda den i ugnen 225grader ca 10 minuter.
Häll köttfärsen i pajskalet och strö över osten. Grädda pajen 20-30 minuter.
Servera med en god sallad.
 
Prova vet ja´, en smakrik paj, tror ni kommer att gilla den ni med.
 
Må bäst gott folk.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: