vardagsenkelt

Påskaftorn whooohooo och kycklingrecept

Kategori: Bak & Mat Recept

Då var det dags för den årliga visiten på Blåkulla ;p
Men först ska jag lägga upp det där kycklingreceptet. Kalkon eller kyckling passar ju bra som middag idag. Vad ska ni äta, eller öh förlåt ni svarar ju ändå inte på den frågan ;)
Det sägs att 80- talet är inne igen och det gäller även på receptfronten. Så fram med era gamla 80- tals recept och damma av dem och ge dem lite nytt liv.
Här kommer ett från mig som jag visserligen har kört hela 80, 90, 2000- talet. Har gjort det i olika varianter och det är ett extremt uppskattat och löjligt enkelt recept. Här kommer orginalet.
1 grillad kyckling som benas ur.
1 liten burk ananas (med spa är valfritt)
2dl grädde
2 msk senap
1 äggula
Salt & pepper
Bottna en ugnsfast form med ananas
Lägg i den urbenade kycklingen. vill man ha lite tunnare och såsigare sås så kan man hälla i ananasspat, men det är valfritt. (I mitt fall har jag använt kycklingfilé som jag har kryddat och stekt lätt, men nu håller jag mig till att lägga upp orginalreceptet.)
Kör grädde, senap och äggulan, (ev lite salt & peppar) till skum med en stavmixer.
Häl den mixade såsen över kycklingen.
Tillaga i ugnen 225 grader ca 10-15 eller till den har fått en fin gyllenbrun färg.
Ugefär så där i färgen...
Servera med ris och en fräsch sallad. Riktigt gott och enkelt!
TILL BLÅKULLA.....WHOOOOHOOOO ;p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: